În București a fost instalată prima barieră plutitoare menită să oprească deșeurile de pe râul Dâmbovița

bariera plutitoare dambovita

De Ziua Mondială a Apelor, Asociația MaiMultVerde a instalat în București, pe râul Dâmbovița, o barieră plutitoare menită să oprească deșeurile de pe luciul apei. Este un proiect pilot care cumulează mai multe exemple de bună practică,reutilizare și producție locală. Bariera plutitoare a fost creată în cadrul programului Cu Apele Curate, în colaborare cu Nod Makerspace, din bannere publicitare recuperate și donate de Ateliere Fără Frontiere, iar flotoarele sunt construite din bidoane de plastic reutilizate.

Barierele plutitoare reprezintă o soluție tehnică pentru limitarea poluării apelor, fiind concepute pentru a oferi un control sigur, ușor și eficient al diferitelor tipuri de deșeuri de pe luciul apei. Construite astfel încât să plutească de-a lungul suprafeței unui râu, barierele plutitoare sunt menite să rețină plastic, cherestea, frunze, ramuri și alte materiale.

„Este cea de-a șasea barieră plutitoare montată de Asociația MaiMultVerde, după cele 5 instalate deja pe râurile Jiu, Cerna, Olt, Buzău și Siret. Până acum, barierele plutitoare au oprit 46 de tone de deșeuri din plastic, care au fost colectate și preluate de firmele locale de salubrizare în vederea valorificării. Am ales Dâmbovița pentru acest proiect pilot pentru că nu este doar un râu care trece prin orașul nostru, este una dintre arterele naturale care susțin biodiversitatea, natura în mediul urban, dar și viața noastră, este apa pe care o bem, apa cu care ne spălăm sau cu care gătim.” spune Marta Popescu, coordonatorul programului Cu Apele Curate.

Bariera a fost amplasată în zona Splaiului Unirii nr. 160, cu sprijinul SGA Ilfov-București. Aceasta are o lungime de 25 metri, iar locul a fost ales pentru că permite supraveghere constantă, astfel încât să fie observate din timp problemele care pot apărea și să ofere acces facil pentru ambarcațiunile ușoare cu care se va face mentenanța și colectarea deșeurilor oprite. Mai mult, zona Unirii – Biblioteca Națională, acolo unde există spații amenajate de consum de-a lungul malului râului Dâmbovița, este recunoscută pentru acumularea de deșeuri.

„În fiecare zi în care ajungem la birou și privim râul Dâmbovița, ne gândim că are un potențial enorm pentru oraș, din păcate insuficient utilizat, iar constant strângem deșeuri organice sau plastice care circulă pe râu. Partea principală a barierei plutitoare, care va opri trecerea gunoaielor, este realizată dintr-un banner stradal de tip mesh, iar flotabilitatea acestuia este realizata de bidoane (PET) goale de 5 litri. „Șarpele”, cum îi spunem noi, va fi ancorat cu cabluri metalice de cele două maluri ale Dâmboviței.” – Valentin Talabă, manager Comunicare Nod Makerspace.

În perioada 2019-2022, în cadrul programului Cu Apele Curate inițiat de Mai Mult Verde și susținut de Lidl România, au fost organizate peste 80 de acțiuni de igienizare a malurilor Dunării și afluenților săi, cu 4000 de voluntari, în cadrul cărora au fost colectate 58 de tone de deșeuri. Anual, Asociația MaiMultVerde organizează Săptămâna Apelor, între 14 martie (Ziua Internațională a Râurilor) și 22 martie (Ziua Mondială a Apei). De-a lungul timpului, au fost realizate campanii de informare în comunitățile locale, picturi murale cu mesaje despre protejarea mediului și spații de colectare a plasticului. Anul trecut, a fost demarat un studiu legat de cantitățile de microplastic din Dunăre, ale cărui rezultate vor fi publicate în perioada următoare.

Background

Programul Cu Apele Curate este o inițiativă Mai Mult Verde susținută de Lidl România. Strategia REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte, cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea designului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.

Demersul „Cu Apele Curate” a fost inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile dunărene.

*****

Asociația MaiMultVerde implementează începând cu anul 2008 proiecte de protecția mediului în acord cu misiunea sa de a construi o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru mediu în România. Unul dintre domeniile prioritare de acțiune îl constituie combaterea poluării cu plastic, asociația implementând în acest sens, de-a lungul anilor, o serie de proiecte și campanii educative sub sloganuri precum “Există viață după colectare” sau “Deșeurile nu sunt gunoaie”. În cadrul acțiunilor organizate de MaiMultVerde, voluntarii au colectat peste 350 tone de plastic din zone naturale precum păduri, albii de râu sau trasee turistice. Proiectele au vizat și autoritățile publice centrale și locale, prin activități specifice de advocacy menite să contribuie la îmbunătățirea politicilor publice în domeniu (www.maimultverde.ro).

Nod Makerspace este primul centru cultural-creativ de dimensiuni mari: atât o platformă tehnică ce oferă mijloace de prototipare, producție, consultanță, cât și un hub cultural și spațiu de interacțiune pentru start-up-uri creative. Misiunea Nod implică și organizarea de evenimente relevante pentru oraș și pentru comunitățile creative: conferințe, concursuri de design, târg de design local, cursuri practice, activări urbane (www.nodmakerspace.ro).

Lidl,parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl operează în prezent peste 12.000 de magazine și peste 200 de centre logistice și depozite în 31 de țări.

Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse cu cel mai bun raport calitate-preț. În spatele serviciilor și operațiunilor din magazine și centrele logistice stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central la Neckarsulm. În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.

Înscrie-te la Newsletter

Promiteam că nu vom trimite spam.