„Verde-n față”
Despre proiect
Argument
Verde-n față este un proiect care își propune să folosească filmul documentar ca instrument de informare, învățare și dezbatere pe probleme de mediu, demarat în 2021 de asociațiile MaiMultVerde și Bloc Zero, susținut de HeidelbergCement.
Filmul documentar, grație potențialului său informativ, reprezintă un instrument pedagogic extrem de util, insuficient exploatat în contextul educației formale din România. Într-o lume în care expunerea la produse audio-vizuale de la vârste fragede este omniprezentă, filmul documentar poate reprezenta o sursă de informare și un instrument de învățare complex, capabil să suscite și să mențină vie atenția elevilor în legătură cu un subiect dat și să creeze empatie, dar și un obiect de studiu în sine, din perspectiva necesității educației audio-vizuale în ziua de azi.
În materie de educație de mediu, filmul documentar se dovedește cu atât mai util cu cât producția de documentare pe teme de ecologie și mediu e extrem de diversă și poate să acopere ușor și în mod accesibil carențele.
Scop
Mobilizarea tinerilor din școlile și liceele din localitățile cuprinse în proiect pentru a se poziționa ca actori responsabili și implicați civic, conștienți de problemele comunității din care fac parte.
Obiective
Încurajarea folosirii la scara largă a filmului documentar ca instrument educațional și însușirea informațiilor despre ecologie, activism și drepturile omului în școlile și liceele din proiect.
Participanţi / public vizat
Elevii și profesorii din școlile și liceele participante în proiect: Liceul ” Carol I” Bicaz, Liceul “Aurel Rainu” Fieni, Școala Gimnazială “Vasile Mitru” Tașca, Școala Gimnazială Șoimuș, jud. Hunedoara, Școala Gimnazială Băița, jud. Hunedoara, Școala Gimnazială “Diaconu Coresi” Fieni.
Voluntari din comunitatea locală participanți la activitățile din proiect.
Activități
Ianuarie – martie 2021 – materiale educaționale și selecția de filme
Selectarea și achiziționarea licențelor de difuzare în scop educațional pentru un număr de 6 filme pe teme de mediu și ecologie (4 filme pentru școlile gimnaziale, 2 filme pentru licee), disponibile prin intermediul platformei de streaming a Asociației Bloc Zero pe o perioadă de minim trei ani.
Testarea filmelor și a activităților educaționale prin consultare cu profesorii și elaborarea unui set de fișe de lucru, cu scopul de a-i ajuta pe profesori să lucreze aplicat cu elevii asupra problematicilor de mediu abordate de fiecare film în parte.
Fiecare film este însoțit de o un clip animat despre folosirea filmului ca instrument educațional, care îi ajuta pe profesori sa urmărească corect toți pașii necesari unei proiecții cu impact asupra publicului țintă.
Aprilie 2021 – traininguri de formare a profesorilor – introducere în lumea filmului și familiarizare cu o nouă metodologie de educație pentru mediu. Profesorii învăță care sunt pașii de urmat în utilizarea filmului ca instrument educațional– cum să implementeze activitățile de educație non-formală incluse în fișele de lucru dezvoltate special pentru fiecare film în parte pentru a deschide discuții despre subiecte de mediu și ecologie și pentru a modela comportamente responsabile și sustenabile prin implicarea directă a elevilor în comunitatea în care trăiesc.
Aprilie – iunie 2021, septembrie – decembrie 2021 – proiecții de filme tematice, urmate de activități interactive și dezbateri cu invitați speciali
Principale subiecte avute în vedere țin de calitatea aerului și a apei, consumul responsabil și prevenirea risipei alimentare, agricultura ecologică (esențială pentru calitatea hranei și pentru protejarea apelor și a solului), precum și activismul de mediu și interacțiunea cu factorii de decizie în scopul ameliorării unor probleme cheie pentru comunitate.
Iulie – august 2021- tabără creativă #verdeînfață
Aducem adolescenții împreună pentru a participa la ateliere de fotografie, scriere creativă și animație stop motion. Participanții vor învăța să documenteze istorii și realități locale, dar și povești personale, pe care le vor transpune apoi în cele trei formate artistice propuse, lucrând în grupuri formate în funcție de mediul preferat de fiecare dintre ei.
Februarie – decembrie 2021 – fanzina #viitorul (im)perfect (bandă desenată pe teme de mediu și ecologie)
Fanzina de banda desenată inclusă în proiect își propune să imagineze scenarii alternative pentru viitor, care să aibă în centru conviețuirea responsabilă și sustenabilă a omului cu mediu înconjurător.
În acest moment al existenței planetei, viitorul tuturor este strâns legat de viitorul mediului înconjurător, de starea naturii, de calitatea apei și a aerului. Așa că, inevitabil, orice poveste despre viitorulul planetei este legată astăzi de îmbrățișarea moșternirii ei naturale.
Fanzina va fi distribuită tuturor elevilor implicați, precum și online.
Evenimente
În luna iunie a avut loc o caravană de film, cu proiecții desfășurate în școli, precum și acțiuni de ecologizare și de amenajare a unor spații de colectare separată.
Ziua Mediului, în Bicaz
Pe 5 iunie, de Ziua Mediului, în Bicaz (jud. Neamț) s-a proiectat lungmetrajul Pierdem Alaska în regia lui Tom Burke, vizionat de 50 de elevi. Proiecția a urmat unei acțiuni voluntare de ecologizare în diferite zone ale orașului, organizată de Asociația Mai Mult Verde în parteneriat cu Primăria orașului Bicaz și Asociația Bicazul Nostru.
Vizionare serie film, Băița
Pe 12 iunie, în comuna Băița (jud. Hunedoara), 60 de elevi au vizionat câte un film din seria „Copiii pot salva planeta” despre zero waste, deșeurile de plastic și impactul omului asupra planetei. Seria e include trei scurtmetraje regizate de un adolescent de 14 ani: Totul este conectat, Plasticul e veșnic și Punctul critic. Cu această ocazie, în cadrul Școlii Gimnaziale Băița s-a organizat „Colțul verde”, un spațiu de informare și colectare separată.
Caravana Verde-n față, Fieni
Pe 18 iunie, Caravana Verde-n față s-a încheiat la Fieni (jud. Dâmbovița) cu proiecția lungmetrajului Redescoperirea, la care au participat 50 de liceeni.
Raport: 95,2% dintre adolescenți consideră că România se confruntă cu probleme majore de mediu
Răspunsurile la chestionar ne relevă faptul că adolescenții cunosc destul de bine problemele de mediu actuale. Totuși, există tendința ca tinerii să identifice în primul rând problemele departe „de casă”, nefiind conștienți de ce se întâmplă în localitatea lor. Această situație poate fi rezultatul unei lipse de informații cauzată de sursele de informare principale folosite de adolescenți – rețelele de socializare care prezintă în primul rând situații globale.
În plus, adolescenții cred că cele mai mari probleme de mediu sunt schimbările climatice și poluarea aerului la nivel global, despăduririle și poluarea aerului în România. Cauzele identificate de aceștia sunt indiferența cetățenilor și a autorităților, precum și absența educației de mediu, iar responsabilitatea pentru soluționarea problemelor ar reveni instituțiilor statului, instituțiilor internaționale, precum și fiecărui individ în parte. În contextul în care cele mai multe probleme de mediu sunt cauzate de interese economice, este oarecum îngrijorător faptul că foarte puțini adolescenți cred că sistemul economic este o cauză a problemelor de mediu și că atribuie agenților economici o responsabilitate mai mică.
Din păcate, cei mai mulți dintre adolescenți sunt pesimiști cu privire la viitorul mediului.